نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد
2 دانشیار دانشکده مهندسی بیوسیستم پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
3 استاد دانشکده مهندسی بیوسیستم پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
4 استادیار دانشکده مهندسی بیوسیستم پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
چکیده
در این تحقیق، با استفاده از روابط مکانیک سیالات و دینامیک، معادلات دیفرانسیل مربوط به گشتاور محورهای ورودی و خروجی مبدل گشتاور تعیین شده است. معادلات به دست آمده نشان میدهد که گشتاور وارد به این محورها متاثر از چند پارامتر ثابت مربوط به خصوصیات هندسی مبدل گشتاور است که مشتملاند بر شعاع داخلی و خارجی و زوایا و طول پرهها، سطح مقطع بین پرهها، گشتاور اینرسی محور خروجی، و چگالی سیال. پارامترهای متغیر موجود در معادلات شامل تغییرات لحظهای بده عبوری از بین پرهها و سرعت دورانی محور خروجی هستند. معادلات در نرمافزار مطلب با دو ورودی متغیر و دو خروجی مدلسازی شدهاند. با اندازهگیری 18 پارامتر ثابت در یک نمونة مبدل گشتاور و جایگزینی آنها در مدل، نرمافزار معادلات را تحلیل میکند و نمودارهای بده عبوری از بین پرهها و سرعت دورانی محور خروجی بر حسب زمان به دست میآید که هر دو نمودار از ابتدا تا حالت کوپلینگ سیر صعودی را نشان میدهند. همچنین، نتایج نشان میدهد که استفاده از سیال با چگالی بیشتر، عملکرد بهتر مبدل گشتاور را در پی خواهد داشت.
عنوان مقاله [English]
Investigation and Dynamic Analysis of Torque Converter Operation
چکیده [English]
In this research, the total torque input and output shafts were subjected to are used to formulate two
differential equations using applied dynamics and fluid mechanics. The equations show that the input and
output torques are a function of the constant geometrical parameters of a torque converter, including
internal and external diameters of vanes, angle and length of vanes, cross section area between vanes,
density of fluid, and inertia of the torque converter turbine. The variables in these equations were cross
flow between vanes and output shaft speed. The equations were solved using MATLAB software.
Simulation in MATLAB uses two inputs and two outputs. Eighteen physical parameters from an actual
torque converter were measured and substituted as fixed parameters in the equations and diagrams of the
variable parameters (flow between vanes and output shaft speed) were obtained. This diagram showed an
increase from the beginning for the coupling phase. The simulation showed that the torque converter
performs better using dense fluid.
کلیدواژهها [English]
- Hydro-Coupling
- Hydrodynamic Transmission System
- simulation
- Torque Converter