محمدرضا قاسمی بوسجین؛ سیدسعید محتسبی؛ منصور بهروزی لار؛ حجت احمدی
دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1387، ، صفحه 127-136
چکیده
در این تحقیق، با استفاده از روابط مکانیک سیالات و دینامیک، معادلات دیفرانسیل مربوط به گشتاور محورهای ورودی و خروجی مبدل گشتاور تعیین شده است. معادلات به دست آمده نشان میدهد که گشتاور وارد به این محورها متاثر از چند پارامتر ثابت مربوط به خصوصیات هندسی مبدل گشتاور است که مشتملاند بر شعاع داخلی و خارجی و زوایا و طول پرهها، ...
بیشتر
در این تحقیق، با استفاده از روابط مکانیک سیالات و دینامیک، معادلات دیفرانسیل مربوط به گشتاور محورهای ورودی و خروجی مبدل گشتاور تعیین شده است. معادلات به دست آمده نشان میدهد که گشتاور وارد به این محورها متاثر از چند پارامتر ثابت مربوط به خصوصیات هندسی مبدل گشتاور است که مشتملاند بر شعاع داخلی و خارجی و زوایا و طول پرهها، سطح مقطع بین پرهها، گشتاور اینرسی محور خروجی، و چگالی سیال. پارامترهای متغیر موجود در معادلات شامل تغییرات لحظهای بده عبوری از بین پرهها و سرعت دورانی محور خروجی هستند. معادلات در نرمافزار مطلب با دو ورودی متغیر و دو خروجی مدلسازی شدهاند. با اندازهگیری 18 پارامتر ثابت در یک نمونة مبدل گشتاور و جایگزینی آنها در مدل، نرمافزار معادلات را تحلیل میکند و نمودارهای بده عبوری از بین پرهها و سرعت دورانی محور خروجی بر حسب زمان به دست میآید که هر دو نمودار از ابتدا تا حالت کوپلینگ سیر صعودی را نشان میدهند. همچنین، نتایج نشان میدهد که استفاده از سیال با چگالی بیشتر، عملکرد بهتر مبدل گشتاور را در پی خواهد داشت.